La ceramica graffita | Graffiti Ceramics
Storia e diffusione
La tecnica del graffito già praticata dai vasai persiani (226-641 d.C.), si diffonde successivamente nel mondo bizantino approdando in Italia tramite le rotte commerciali che collegano l'Oriente con i porti di Venezia e Ravenna..
Alfonso I d'Este, che resse la città di Ferrara dal 1505 al 1534, fu il primo duca a sostituire con vasellame in ceramica il prezioso vasellame in oro e in argento allora in uso presso le corti.
Anche a Modena, intorno alla metà del XV secolo, è documentata l'attività di officine ceramiche che vantano una produzione copiosa e qualificata con ampi sbocchi commerciali in area toscana.
Nel corso del Cinquecento, in concomitanza con la progressiva diffusione della maiolica, la produzione di ceramica graffita attraversa un periodo di crisi per riprendere con rinnovato vigore sullo scadere del secolo. Con il trasferimento della corte estense a Modena nel 1598, in seguito alla devoluzione di Ferrara alla Chiesa, Bologna assume un ruolo dominante nell'elaborazione di nuovi modelli mentre, nell'ambito del territorio modenese, emergono come centri produttivi Carpi e Finale Emilia.
Il repertorio decorativo
Nei primi decenni del XV secolo si assiste ad una rapida evoluzione del repertorio ornamentale stimolata dalla cultura umanistica e rinascimentale che ha in Ferrara uno dei suoi centri propulsori. La ceramica presenta una serie di forme caratteristiche: il boccale panciuto, il grande piatto “da pompa”, la ciotola, l'albarello, la fiasca da pellegrino e il candeliere, ma la produzione comprende anche vasi, fruttiere, mattonelle da pavimento e opere plastiche, come statuette e calamai. I modelli figurativi che gli artisti al servizio della corte estense elaborano nei grandi cicli di affreschi, nelle pale d'altare e nelle miniature vengono trasferiti nella decorazione ceramica arricchendola con figure di angeli, santi, animali, con imprese estensi e stemmi nobiliari. Spesso le immagini hanno un carattere allusivo, come il profilo maschile e femminile che contraddistingue coppe e scodelle, offerte come pegno d'amore o animali come il cane, il cerbiatto, il coniglio, eletti a simbolo, rispettivamente, di fedeltà, di prudenza e longevità, di fecondità.
Tra le insegne araldiche ricorrono quelle delle potenti famiglie dei Bentivoglio e dei Rangoni imparentate con la Casa d'Este.
History and Diffusion
The graffiti technique was already known to the Persian potters under the Sassanid domination (226 – 641 AD), and became subsequently popular in the Byzantine world and; as a consequence of the trade maritime routes between Ravenna,Venice and the East and the Danube, it was brought to Italy as well. In the Emilia region, the graffiti technique in the making of ceramics was already present in 14th century and the close relationship with the East has been documented by the archaic decorative repertoire; this gave way to a renewed and up-to-date Renaissance production at the beginning of 15th century. The renovation took place in Ferrara first, where the Este family paid special attention to the manufacturing of ceramics. Duke Alfonso I, leader of the city from 1505 to 1534, was the first prince to substitute gold and silver tableware, in use at every court, with ceramics. In Modena as well, around mid-15th century, it is possible to document the activity of ceramics workshops, with abundant and skilful productions, very successful on a commercial point of view in the Tuscan area. Cipriano Piccolpasso, in his Treatise on the Art of the Potter (1558 c), mentions Modena in his list of towns manufacturing ceramics, such as Urbino, Casteldurante, Faenza, Ferrara, Venice etc.
During 16th century, when majolica was becoming more and more popular, the production of graffiti pottery went through a period of crisis, which ended only with the end of the century. When the Este family moved to Modena in 1598, after the devolution of Ferrara to the Papal state, Bologna became the dominant centre for the creation of new models, whereas the surroundings of Modena saw the rise of Carpi and Finale Emilia as two important manufacturing centres.
The Decorative Repertoire
During the phase we define “archaic”, the décors are influenced by Byzantine and oriental art, with motifs such as Gordian knots, stereotyped birds, rosettes, four leaves in a cross shape etc. all placed in a dominant position, with very few contouring elements. During the first decades of 15th century, the ornamental repertoire rapidly evolved, stimulated by the humanistic and renaissance culture, of which Ferrara was a propelling centre. Ceramics present a number of characteristic forms: the rounded tankard, the ornamental parade plate – which offers enough space to host complex and refined decorations -, bowls, albarelli, pilgrim's flasks and chandeliers. The production, nevertheless, also offers vases, fruit bowls, floor and wall tiles and plastic objects, such as statuettes and inkpots. The figurative models exploited by the artists at the court in big cycles of frescoes, altarpieces and illuminated manuscripts are also used by ceramics decorators, who enrich them with figures of angels, saints, animals, deeds of the Este family and coat of arms, with scenes of courtly life set in elegant enclosed garden. The images are often allusive, like the male or female profile – typical of the bowls and cups offered as a love token for engagements and reminds of the decoration on the wood planks in Room 4 – , or animals such as dogs, fawns and rabbits, respectively symbols of loyalty, prudence and and longevity and fertility.
